یک یک این ثانیه ها...

پرویز فرقانی

 

از چند تن از مشاهیر خوش نام و بدنام پرسیدند برداشت شما از جمله زیر چیست؟

Why is the third hand on a clock called the second hand?

مرحوم ذبیح الله منصوری گفت:

راسپوتین علاقه خاصی به ساعت های دیواری داشت و ارزش زمان برای او و حیله گری های بی شمارش وصف ناپذیر بود، هم از این رو ساعت دیواری بزرگی را با سه عقربه به تزار هدیه داده بود که هر آینه عقربه دوم به عقربه سوم می رسید فاخته ای از نهان خانه بالای ساعت بیرون می آمد و با آوازی خوش ساعت را اعلام می کرد. تزار نیکولا به واسطه نقرس به گوشت فاخته علاقه وافری داشت و هرشب که در حرم با دلبران خلوت می کرد کباب گوشت فاخته را به آشپز کرملین سفارش می داد غافل از آن که راسپوتین در میان عقربه های ساعت دستگاهی را جاسازی کرده بود که صدای حرم را ضبط می کرد.... (ادامه دارد)

مرحوم مهندس مهدی بازرگان گفت:

این جمله درحقیقت تفسیری است از آیه و"َأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ " و به روشنی حکایت از آن دارد که پاسخ تمام معضلات عالم را می توان در متون اسلامی و قرآنی یافت.

حسین شریعتمداری گفت:

بازوی دوم که از آستین پلید استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار بیرون می زند در واقع تمثیلیست از همان ستون پنجم! غافل از آن که سربازان گمنام امام زمان به فراست این حیله را دریافته اند و ساعتی به دشمنان امان نخواهند داد!

مرحوم علی حاتمی گفت:

وقتی عقربه دوم ساعت مشیرالسلطنه روی چهار بود و عقربه اولی می رسید روی دوازده، عقربه سومی دل من بود که هُری می ریخت توجوب! از سر مهدی موش یه نفس تادم مدرسه خسروخاور میدوئیدم تا زنگ که می خوره تاپ تاپ دلم سرکوچه بادیدن روپوش ارمکت از دور آروم بگیره.

مولانا گفت:

آن روز که شمس تبریز این جریده به زبانی که آن را بازنمی شناختم به من داد تا ترجمانش کنم، گفتم ای صراف معانی مرا می آزمایی حال آن که می دانی درمی مانم؟ و می دانم که درماندگان را دوست داری و گفتم:

"داد جارویی به دستم آن نگار

گفت از دریا برانگیزان غبار"

شمس برافروخت و گفت ای جلال الدین بدان که آن عقربه سوم منم و گفت:

یک یک این ثانیه ها، لحظه و دم

می فرستم همه را من به عدم

دست آخر حافظ که ممتحن جلسه بود درآمد که:

من این حروف نوشتم چنان که غیر ندانست. تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی.