احسنت بر دموکراسی آمریکایی

سعید معدنی

 

ترامپ تمام مشخصه های هیتلر شدن را داشت:

*کیش شخصیت

*میلیشیا و شبه نظامیان مسلح

*وجهه ی کاریزماتیک

*تسلط بر یک حزب فراگیر

*تکیه بر پوپولیسم

*تسلط بر حکومت از طریق رای

*تسلط بر رسانه ها با توانمندی های فردی

آنچه هیتلر کرد ، ترامپ هم کرد:

*هیتلر در حزب راستگرای کارگران آلمان عضو شد و به تدریج رهبری آن را بدست گرفت ، ترامپ هم در حزب راستگرای جمهوریخواه چنین کرد.

*هیتلر با تکیه بر جناح افراطی حزب کارگران ، حزب شوونیستی و توتالیتر نازی را بوجود آورد ، ترامپ هم با تکیه بر جناح افراطی حزب جمهوریخواه ، این حزب را تا آستانه ی انشعاب پیش برد.

*هیتلر با تکیه بر موج تحقیر شدگی ناشی از جنگ جهانی اول و وعده ی بازگشت عظمت به آلمان در انتخابات پیروز شد، ترامپ هم با بهره گیری از تحقیر شدگی در برابر اقتصاد فزاینده ی چین و تنزل جایگاه جهانی آمریکا به پیروزی رسید.

*هیتلر با وعده ی اقتصادی برتر و ایجاد اشتغال برای کارگران و بیچارگان آنها را مفتون خود کرد ، ترامپ نیز با چنین وعده هایی دل بسیاری از کارگران معادن زغال سنگ و کشاورزان و طبقات محروم آمریکا را ربود.

*هیتلر از بسیاری کنوانسیون های بین المللی خارج شد و سعی کرد با قلدری قدرت آلمان را بر جهان دیکته کند ، ترامپ نیز چنین کرد.

*هیتلر با ایجاد تنش در خارج مرزها سعی کرد آلمان را در حال جنگ و بحران نشان دهد تا اختیارات ویژه و فراقانونی بگیرد ، ترامپ هم در آمریکا همین کارها را کرد.

*هیتلر با فریب افکار عمومی سعی در ملکوک کردن رسانه های مخالف نزد افکار عمومی داشت و ترامپ نیز چنین کرد.

*هیتلر با عزل و نصب های پی در پی تمام منصب های قضایی و اجرایی و تقنینی و نظامی و امنیتی را در اختیار وابستگان گوش به فرمان خود گذاشت ،  ترامپ نیز در آمریکا چنین می کرد.

*هیتلر با ترفندهای فوق توانست در تمدید حکومت خود بر آلمان و تبدیل آن به حکومت مادام العمر موفق شود و ترامپ نیز در این مسیر گام بر می داشت.

با تمام این شباهت ها ولی هیتلر موفق شد و ترامپ نشد. چرا؟ این سوال بسیار مهمی است که چرا ترامپ نتوانست مانند هیتلر موفق شود؟ جواب یک چیز است: دموکراسی‌نهادینه‌درآمریکا.

این دموکراسی ویژگی هایی دارد که از جمله ی آنها است:

*تفکیک قوا

*قوه قضائیه ی مستقل بطوری که علیرغم اعمال نفوذ در نصب اعضای دیوانعالی، به علت این که بدنه ی این قوه از فارغ التحصیلان نخبه ی دانشگاه های معتبر آمریکا هستند ، هرگز حاضر نیستند شرافت خود را به پای قدرت قربانی کنند.

*رسانه های مستقل و قوی که حتی از هجوم به کنگره و تصرف آن توسط معترضین بصورت زنده گزارش تهیه می کردند بدون این که اینترنتی قطع شود

*توزیع قدرت حتی تا سطوح ایالتی و شهری و روستایی که دارای قدرت واقعی هستند و می توانند در برابر حکومت مرکزی بایستند.

*و موارد بسیاری که در این مختصر نمی گنجند.

دموکراسی زیباترین و هوشمندانه ترین نهاده های بشری است. دموکراسی شر کوچکی است که برای اجتناب از شر بزرگتر هیولای استبداد ضروری است. دموکراسی ظاهر پر دردسر و حوصله سر بری دارد ولی در باطن تمامی فضایل بشریت را می پروراند. دیکتاتوری ظاهری مقتدر و کار راه انداز دارد ولی در باطن کشتزار تمامی رذائل و مفاسد شیطانی است. دیکتاتوری تمام فضائل انسان ها را به بند می کشد و آنها را طوق رقیت و بندگی در برابر دیکتاتور بزرگ به گردن می نهد.

بدون شک شب گذشته نقطه ی عطفی در تاریخ بشریت بود. دیشب پیچ تاریخی پیروزی فضائل بشریت بر رذائل بود. تردید نباید کرد که از این پس موج آزادیخواهی در جهان بر علیه اقتدارگرایان قدرت خواهند گرفت و انسانیت جانی دوباره خواهد یافت.