جزیره امنی ساخته‌اند که مپرس!

شیرین عبادی

 

نمی‌شود از حقوق بشر سخن گفت و ترور افراد را بدون درنظر داشتن منش سیاسی‌شان محکوم نکرد. زیرا ترور کردن افراد، جامعه را ناامن می‌کند و همینطور خارج از قواعد و پروسه عدالت‌جویی و دادخواهی است و از سویی موجب افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی و خشونت می‌شود. بنابراین اصل اولی که در ترور کسی مثل محسن فحری‌زاده باید پذیرفت همین است که تروریسم برای هیچ جامعه‌ای خوب نیست.

با همین فرض و با پذیرفتن همین اصل است که ما سال‌ها رفتار جمهوری اسلامی را مبنی بر ارتکاب ترور و قتل‌های سیاسی چه داخل حکومت و چه خارج از آن نفی می‌کنیم و از حق #دادخواهی و عدالت‌جویی سخن می‌گوییم.

جمهوری اسلامی نشان داده که ذره‌ای نگران جان و مال مردم ایران نیست و بنابراین در قبال خشونت و ترور از خودش منطق و عقلانیت نشان نمی‌دهد و همیشه با ترور بیشتر یا بلاهت با آن مواجه می‌شود. مثلا آخرین نتیجه ترور یک فرد نظامی حکومت یعنی #قاسم_سلیمانی، هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی بود که ۱۷۶ مسافر بی‌گناه را هدف گرفت. بنابراین با افزایش تنش و تهدیدها و رجزخوانی‌هایی که امثال فرمانده سپاه، حسین سلامی می‌کنند، باید امیدوار باشیم رفتار عجیب و غریب دیگری از سران حکومت سر نزند که مردم ایران هزینه‌اش را بدهند!

حکومت ایران همواره به جای دیپلماسی مبتنی بر منافع مردم و کشور، اساس را بر قدرت‌طلبی و زورگویی و باج‌گیری نهاده است. از گروه‌های افراطی و تروریستی کشورهای همسایه آشکار یا پنهان حمایت کرده و قدرت را بر مبنای زد و بندهای پنهان با گروه‌های نظامی و شبه نظامی شیعی گذاشته است.

این رفتار و بی خردی نتیجه‌ای جز آنچه امروز در ایران شاهدیم ندارد! و با وجود اینکه حضور نیروهای سپاه در سایر کشورها همیشه با توجیه امنیت ملی ایران تبلیغ و در بوق و کرنا می‌شد، اما ترور بالاترین مقام هسته‌ای کشور آنهم در بین نیروهای امنیتی و محافظانش نشان می‌دهد که این تبلیغات صرفا برای پیشبرد منافع قدرت حاکم بوده است، نه منافع و امنیت مردم.

کشتار مردم، ترور مخالفان، قتلهای زنجیره‌ای، فاجعه آبان خونین و اعدام و سرکوب مخالفان، اتهام زدن به همه کسانی که در حوزه‌های مدنی و سیاسی فعالیت کرده‌اند، مشروعیت اهداف حکومت را سلب کرده است. و این نامشروعی را باید یکصدا فریاد زد. اما درعین حال نمی‌شود در حقوق بشر استثناء قايل شد.  قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده هردو عامل و مجری پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی غیر شفاف و غیر مشروع حکومت ایران بودند. اما کشتن و ترور آنها نیز قابل تایید نیست و حکومت ایران نباید مردم را بیش از این در معرض ناامنی و خطر حمله سایر کشورها یا نبرد نظامی قرار دهد.

هزینه‌های اقتصادی سنگین تحمیل شده بر مردم تا همین جا کافی است و این مردم شایسته و نیازمند آرامش و امنیت هستند.