میلیاردرهای بی بضاعت!

میم نون

 

اوایل سالهای ۷۴ یا ۷۵ بود که یکی از دوستام بهم گفت برج کوه نور که در تقاطع فرمانیه و کامرانیه با ۱۵ طبقه ساخته شده و کاربری مسکونی، تجاری داره به قیمت حدودا سه چهار میلیارد تومان یکجا بفروش میرسه.

منم با شنیدن این حرف بشدت خندم گرفت که پرسید چرا میخندی گفتم کل پولم تو بانک‌ سه میلیون تومان نمیشه.

تازه من تو سن سی سالگی بودم و من که هیچ - نود درصد مردم ایران کلمه میلیارد را تو خبرها و‌ فقط از امار جمعیت مردم چین بگوششان‌ رسیده  و  چنین پول هنگفتی را هرگز تصور نمیکردم رد و بدل بشه.

ولی حالا سی سال گذشته  و به سه میلیارد میگن سه تومن

و اینطوری شد با این سرگذشت سی ساله مملکت و این تورم افسار گسیخته اکثریت شهرنشینان مخصوصا مراکز استانها همه شدند میلیاردر. البته میلیاردرهای بی بضاعت!

و الان با این اوضاع بد اقتصادی بجای همدلی، گروهی از مردم شدن دلال و فرصت طلب تا مال اندوزی کنند و بخاطر چشم و هم چشمی و افت فرهنگی جامعه به راهی میزنند تا درامد داشته باشند و چشمانشان را بروی حقیقت زندگی در ایران بسته اند.

یک عده هر چی داشتند دلار و طلا خریدند و الان همش دعا میکنند تا گرونتر بشه و بخیال خودشون  پولدارتر بشوند، و از همه بدتر یک عده بیسواد که فقط شاید مدرک داشته باشند تا «درک» تو بورس دست و پا میزدنند سهام بخرند و یکدفعه هر چی سهام بود خریدند و ظرف یک ماه خوردند زمین و بخاطر نا اگاهی از بورس نقره داغ شدند و همش دعا میکنند بورس بره بالا شاید پولدارتر بشوند یا ضررشون جبران بشه و سهام کارخانه ای که اصلا وجود نداره را دست بدست میکنند. 

یک عده هم تو صف پراید ۱۵۰ میلیونی پیش خرید وایستادن  و میگن خدا کنه بشه ۲۰۰ تومان تا پولدار بشوند و خلاصه عده ای هر اشغالی تو بازار هست میخرند تا گرونتر بفروشند و همه این افراد ناخواسته، ولی با عمل خودشون، به تورم کمک میکنند.

خیلی هاشون هم غذای قوت روزانه را سیب زمینی و نان خالی میخورند ولی باز هم اخبار چک میکنند تا ببینند ارزش مالشون چقدر شده.

و از همه اینها بدتر بنگاهای املاک که مثل قارچ تو هر خیابونی جواز گرفته تا بخاطر پورسانت هر دروغی را تحویل مردم بدهند و دلشون هم به هیچ مستاجر و خریداری نمیسوزه.

جالب اینه همه اینا  که مال نا مشروع جمع میکنند و پولدار شدند هر جا صف نذری باشه واسه یه پرس غذا نیم ساعت معطل میشن  و اگر یارانه چندرغاز هم قطع بشه کلی به زمین و زمان ناسزا میگن.

نتیجه اینکه دیگه اپارتمان ارزانتر از یک میلیارد یا یک تومن گیر نمیاد و همه شدند میلیاردر. بله «میلیاردر بی بضاعت» و جامعه بخاطر همه عملکرد و اشتباهات و نابلدی های دولت و طمع بخش خصوصی و رفتارهای نابخردانه و فرصت طلبانه گروهی از خود مردم در رفتارهای اجتماعی، همه دست به دست هم داده تا تورم مهار نشدنی باشه و زندگی در ایران سختر بشود.

اما بقولی بهترین تدبیر، تغییر است و ما مردم باید از خودمون شروع کنیم. بهانه ها را کنار بگذاریم و بقول سهراب سپهری 

چشمها را باید شست 
جور دیگر باید دید