چنین به نظر می رسد که عوامل و بلایای طبیعی وهمه گیر، طبقات آسیب پذیر و ضعیف جامعه را بیشتر هدف و آماج تیرهای خود قرار می دهد تا دیکرگروه ها را و بظاهراجتماع را پاک سازی می کند. منظورازطبقات آسیب پذیرو ضعیف دودسته از افراد هستند. دسته ی اوّل،  افراد کهنسال با میانگین سنّی از۶۰ به  بالا که بیماری های دیگری هم درچنته دارند، و دسته ی دیگر، گروه هایی از مردم که از وسایل رفاهی جامعه نظیر مسکن، بهداشت، درمان رایگان، آموزش رایگان و دیکرحقوق انسانی محرومند. چنین خصوصیّاتی به آسانی در سیستم های سرمایه داری قابل رویت است . به زعم من، چون سیستم سرمایه داری نوعی گرده برداری ازطبیعت است بناچار شامل وحاوی خصوصّیات سرمایه داری هم می شود. منظورم از گرده برداری از طبیعت همان قانون جنگل است و انتخاب انسب. همان گونه که در جنگل هرحیوانی که قوی تر است ، دیگرحیوانات را طعمه ی خود می کند، می بلعد تا باقی بماند در سرمایه داری هم هر که قوی تر ، ثروتمند ترو بی توجه تر به دیگر اعضای بنی آدم، احتمال بقا و ماندگاریش بیشتراست وزیاد تر.

در این جا برای شکافتن منظورم، ناچارم کمی که نه ، بلکه بسیار به عقب برگردم. هنگامی که تاریخ بشر و اجتماع را مرور می کنی، در می یابی که از آغاز خلقت ، در به همین پاشنه می چرخیده است. به زعم باورمندان به ادیان وقصه های مربوط به آفرینش، این برادر قوی تر و خشن تر، قابیل ، بود که برادر کوچک تر، هابیل ، را از میان برداشت و در نتیجه نسل آدمی بازمانده و از تیره ی آن برادر قاتل است.

درکتاب وندیداد ، فرگرد دوّم ۱ که (یکی از نسک های پنج گانه ی اوستای امروزی است) آمده که در دوران پادشاهی جمشید شاه که۷۰۰ سال به درازا کشید، از اهورا مزدا به او دستور آمد که به مناسبت زمستان بسیار طولانی وسخت و پربرفی که درپی بود ، دژی بنا کند و "هزار تخمه ی نرینگان و مادینگان..." بدان جا ببرد. ... و بدان جا راه نیافتند گوژپشت، گوژسینه ، خل ،  ... تباه دندان .... و هیچ یک ازدیگر داغ خوردگان اهریمن." ۲  بنا بر این می بینیم که جمشید دستور گرفت که عده ای از نخبه ترین انسان ها را بدوراز بیماری، نقص عضو، زشتی بدان جا برد. حتی دیدیم که آنهایی که انتخاب می شدند باید دندان های سالم نیزداشته باشند. یعنی تا بدین حد به جزیّیات توجه شده بود. چون قرار بود که فقط دست چین شدگان بتوانند از آن سرمای سخت وهمه گیرکه پس ازآب شدن، سیلی هم به دنبال داشت جان سالم بدر ببرند.  در زبان فارسی به آن دژی که جمشید به دستور اهورا مزدا ساخت ، وَرِ جمشید می گویند. داستان جمشید شاه که حکایت "نوروز " و" تخت جمشید" هم  در آن آمده در شاهنامه ذکر شده ولی داستان " ور" جمشید درشاهنامه نیامده است. بعضی ازپژوهندگان غربی نظیر دارمستتر۳ و اشپیگل ۴ را باوربر این است که داستان طوفان نوح که درکتاب های مقدّس نظیر تورات و قرآن هم آمده از اوستا گرفته شده و وجه مذهبی این انتخاب انسب و بدر آمدن از آن بلایای همه گیر طبیعی بوده است.  می بینیم که ازهمان ابتدا این انتخاب و نابرابری در کاروعمل و در نتیجه در اجتماع در جریان و برقراربوده است.

 وامّا در درازنای تاریخ برای مبارزه با این بی عدالتی ، نابرابری و عدم تساوی حقوق انسان ها ، نهضت ها و ایدیولوژی های اجتماعی/اقتصادی متعددی بوجود آمدند که ایدیولوژی کمونیسم ، سوسیالیسم و ایدیولوژی های دیگر ازین دست،  نمونه هایی برای رفع ومبارزه با این تبعیض طبیعی /اجتماعی بوده است. درایران هم اولّین نهضت های حامی این گونه تفکّرات ضد اشرافیّت ، سرمایه داری وحکومت نخبگان دردوران پادشاهی ساسانیان ، خسرو انوشیروان، (۵۰۱ -۵۷۹ میلادی) و توسط مزدک ( وفات  ۵۲۸ میلادی) بوجود آمد. بطوری که قیام مزدک را علیه حکومت اشرافی و سلطنتی انوشیروان ازاوّلین جنبش های کمونیستی / سوسیالیستی جهان بشمار می آورند. ولی می دانیم که بزرگان و سرمایه داران زمان انوشیروان به او تفهیم کردند که دفاع از مزدک در حکم نابودی سلطنت و اشرافی گری در ایران خواهد بود واو را برآن داشتند که مزدک و طرفداران او را هرچه زودتر نابود وقلع و قمع کند که می دانیم که او هم چنین کرد.

باز در قرون نوزده و بیست میلادی ، می بینیم که ایدیولوژی کمونیسم که ادّعای برابری حقوق اجتماعی/اقتصادی انسان ها را در دنیا یدک می کشید، چگونه با مقاومت شدید سرمایه داری مواجه شده و با به پایین کشیدن دیواربرلین به انتها رسید. 

اکنون بهتراست که برگردیم به ویروس کرونا وهم دستی و هم کاری او با رژیم سرمایه داری وهوشمندی او دراز بین بردن نا نخبگان، دست چین نشدگان و به عبارت دیگرکسانی که سربارجامعه هستند ودیگر وجودشان جز خرج وزحمت و خالی کردن خزانه ی جامعه، بهره ی دیگری نصیب اجتماع نمی کند یا به عبارت دیگر، مطابق قانون جنگل، آنها باید از بین بروند تا انتخاب انسب و برگزیدن خبرگان صورت بگیرد.

 در این جاست که من ویروس کرونا را ویروس هوشمندی می بینم که یا بطورطبیعی یا ساختگی در حال انجام آن چیزی است که در راستای امیال و مقاصد طبیعت و سرمایه داری است برای رهایی آن ها از قید افراد مسن که یا به باز نشستگی نزدیکند یا قبلا بازنشسته شده اند. افراد در این گروه سنّی که بعلّت پیشرفت های پزشکی روز بروز تعدادشان هم زیادتر می شود فقط حقوق بگیردولت ها و حکومت ها هستند بدون این که بهره ی چندانی برای آن داشته باشند. مضافا بر این که از نظرپزشکی و سلامتی هم ، این گروه آسیب پذیرترین گروه های اجتماعی هستند که بیشترین خرج را برای خدمات بهداشتی و پزشکی روی دست حکومت و اجتماع می گذارند. گروه های دیکرسرباراجتماع ، بی خانمان ها، بی کاران، افراد بدون بیمه های اجتماعی ، درمانی و بهداشتی هستند که آنها نیز نظیر کهن سالان آماج تیرهای سرتیزویروس کرونا می باشند. اگر شما جای این حکومت ها بودید، این ویروس را درجهت مقاصد خود نمی یافتید و به آن ویروس باهوش نمی گفتید؟

 

مهوش

۸ آوریل ۲۰۲۰

 

  1. The Pahlavi Vendidad. By Navroji Maneckj Kanga. Bombay, Dinshaw Merwan & Co. , 1900.
  2.  Vendidad, Fargard 2 , 37, translated into Persian by Ebrahim Poudavoud. Fa.m.wikisource.org
  3.  James Darmesteter (1849-1894) French author, orientalist
  4.  Spiegel, Friedrich (1820-1905) a German orientalist, pioneer in the field of Iranian philology.