احمد زیدآبادی: در ایام گذشته، همسایه‌ای مجرد و تنها داشتیم به نام گرگعلی که به ابتکارهای فنی علاقۀ شدیدی داشت. او پس از هر ابتکاری، همسایه‌ها را فرا می‌خواند تا از شاهکارش دیدن کنند و از میزان نبوغ او انگشت به دهان شوند!

گرگعلی یک روز همسایه‌ها را خبر کرد که : "چه نشسته‌اید؟ من با فوتی و فنی مخصوص خودم، مشکل ریختن نفت در بخاری و آبگرمکن را آسان کرده‌ام!"

همسایه‌ها به منزل گرگعلی هجوم بردند تا از فوت و فن او با خبر شوند. در واقع، گرگعلی منبع بزرگی شبیه منبع آب در پشت بام خانه‌اش نصب کرده بود که آن را پر از نفت می‌کرد. نفتِ منبع از طریق لوله‌کشی به محل اتاق نشیمن و حمامِ خانه هدایت شده بود به طوری که با باز کردن شیر انتهای لوله، مخزن بخاری و آبگرمکن به راحتی پر از نفت می‌شد!

گرگعلی با نشان دادن شاهکارش به جمعیت منتظر واکنش آنها ماند. آنها نیز طبق معمول ابتکار عملش را ستودند و به او احسنت گفتند! در این میان، یکی از همسایه‌ها رو به او کرد و گفت؛ مشتی گرگعلی! کارِ ریختن نفت در بخاری و آبگرمکن را آسان کرده‌ای اما تو چطور منبع نفت بالای پشت بام را پر می‌کنی؟ گرگعلی خنده‌ای به لب آورد و گفت؛ اینکه کاری نداره؟ خودم می‌رم بالا پشت بوم و نفت‌ها را حلب حلب با ریسمان بالا می‌کشم و در منبع می‌ریزم!

حکایت گرگعلی حالا شده است کار برخی از مسئولان کشور ما که هر از مدتی طرحی در می‌اندازند به خیال خود برای رفاه حال عامۀ مردم اما اذهان مردم را پریشان می‌کنند. ماجرای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان از این سنخ است.

آب ذخیره شده در ارتفاعات البرز شرقی عمدتاً به بخش شمالی این رشته کوه سرازیر می‌شود و پس از گذر از جنگل‌ها و مزارع و آلوده شده به انواع سموم دفع آفات نباتی به دریای خزر می‌ریزد و در بستر دریا شور و کمی اسیدی می‌شود. حالا قرار است با صرف هزینه‌های کلان، بخشی از آب شور خزر را با دستگاه‌های غول پیکر شیرین کنند و با استفاده از تلمبه خانه‌های قدرتمند، از رشته کوه البرز به سمت جنوب گذر دهند و به بیابان‌های استان سمنان برسانند تا مثلاً صرف کشت و کار شود!

خب، اگر شما هنر دارید به جای این همه هزینه و زحمت و انباشت نمک در دریای خزر آسیب رسانی به جنگل‌ها و مزراع و کوه‌ها و اختلاف‌افکنی بین مردم استان‌های مختلف کشور، در مورد امکان استفادۀ مردم خطۀ کویر از بخشی از منابع آب شیرین و سالم بلندی‌های البرز شرقی با دقت مطالعه کنید به طوری که هم آسیبی به زیست محیط بخش شمالی کوهستان وارد نشود و هم بخش جنوبی از موهبت آب محروم نماند!

حتماً باید طرح‌هاتان شبیه گرگعلی باشد؟