الف: این روزها، همه، اصلاح طلب و اصولگرا، ارزشی و غیر ارزشی، فعال و غیر فعال ها! در حال مبارزه با فسادند! صدا و سیمای جمهوری اسلامی را که نگاه می کنی، انگار در حال تماشای تلویزیون های آن ور آبی، مجریان و کارشناسانش بی محابا بر قوه ی قضاییه و دست اندرکاران سابقش به جرم فساد می تازند و فضای مجازی پر است از اتهام های گوناگون علیه افراد مختلفی که بالاخره دامنه ی فسادشان معلوم میگردد و در این میان همچون گذشته عده ای گاندو وار! از مهلکه می گریزند و این داستان نیز فراموش می شود، اما این مقال و مجال کوتاه نه در مورد فساد که در مورد "شجاعت" است.

ب: بر آن باورم که شجاعت نه اکتسابی که ژنتیکی و ذاتی است و ما گونه ی انسانهای خردمند روانشناسی مان به طور عام به گونه ای برنامه ریزی شده که هر چه سن تقوی مان بالاتر می رود، محافظه کارتر و ساکت تر و عادتمند تر می شویم، اما در این میان هستند کسانی که شجاعت را تعریف عملیاتی کرده اند و آنگونه می زیند که باور دارند و هیچگاه باورهایشان را به قربانگه زر و زور و تزویر مدرن نمی برند و اخلاق مبارزه و سیاست را گام هایی به جلو می برند و تعالی می بخشند.

ج: هنگامی که همگان در برابر فساد در قوه ای که به گفته ی رهبری خود مسئول مبارزه با فساد است، صم بکم عمی گرفته بودند و کسی از اصلاح طلب و اصولگرا گرفته تا همه ی فعالان از جمله نگارنده نای نفس کشیدن و جرات فریاد برآوردن نداشت و نهادهای امنیتی گوناگون فضای عمومی را آنقدر امنیتی کرده بودند که روسای قوا و دیگر مقام ها به عنوان کل نظام در نظر گرفته می شدند و انتقاد از آنها طرف را مفسد فی الارض می کرد، خواهر بزرگواری از جنس شجاعت به نام هنگامه ی شهیدی فریادها برآورد و از ظلم و فساد در دستگاه قضا گفت و افشاگری ها نمود، اما به جای دست مریزاد گفتن به او و کسانی چون او و بر صدر نشاندن و قدرشان را دانستن که پاشنه آشیل مملکت را نه جنگ و نه تحریم و ... بلکه وجود فساد سیستماتیک می دانستند، وی را پس از تحمل آزارهای جسمی و روانی به حکم یازده سال حبس مهمانی کردند! و بر آلامش بسی افزودند.

د: هنگامه ؛ خواهر بزرگوارم شرمنده که شجاعت تو را نداشتیم و شیرزنی تو در وجودمان گم گشته، اما با پیش آمدن شرایط کنونی که همه پسر شجاع!؟ شده اند، مطمئن باش شجاعت تو در زمانی که کمتر کسی جرات برافروختن چراغی داشت در تاریخ این مرز و بوم فراموش نخواهد شد چرا که تاریخ داوری کهنسال کم تحرک و افتان و خیزان اما به شدت دقیق و بی رحم و کاردان است، امثال چون تویی از این داوری های تاریخی سربلند بیرون خواهند آمد.

محمّدآزاد جلالی زاده