سقوط دو هواپیمای بویینگ ۷۳۷ MAX در چند ماه اخیر  وضعیت نگران کننده ای در دنیای پرواز  بوجود آورده .  شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان  بویینگ های MAX ۷۳۷ خود را از دور خارج کرده اند و منتظر  عکس العمل شرکت بویینگ و اداره هوایی فدرال امریکا (FAA)  در رابطه با تضمین مجدد ایمنی این نوع هواپیما هستند. بویینگ  اعلام کرده است که  ویراست  جدید نرم افزار   یکی از سیستم های پرواز  ۷۳۷ MAX مشکل ها را برطرف خواهد کرد. بنظر می‌رسد  برای اینکه این هواپیما دوباره به پرواز  دراید FAA باید مجددا آن  را مورد بررسی قرار داده و ایمنی آن را  برای مشتریان تضمین کند.

 

کارشناسان میگویند بویینگ برای کاهش مصرف سوخت، تغییراتی در طراحی بدنه این مدل هواپیما انجام داد و این باعث شد که در حین پروازهای آزمایشی نوک هواپیمابطرف بالا کشیده شود. مهندسین بویینگ برای مقابله با این مشکل، نرم افزاری را ابداع کردند که بطور اتوماتیک نوک هواپیما را  پایین بیاو رد. این سیستم که  (MCAS) Maneuvering Characteristics Augmentation System نام دارد در صورت بالا رفتن نوک هواپیما،  توسط یک دریافتگر (Sensor) که روی بدنه هواپیما گذاشته شده از ناهنجاری مطلع شده و  خود بخود بکار  افتاده و نوک هواپیما را پایین میکشد. . خلبان ظاهرا قادر است  در مواقع ضروری  این  سیستم  خودکار را با دست از کار بیندازد. 

 

بر اساس اظهارات بویینگ در خصوص پرواز اتیوپی، دریافتگر  به اشتباه سیستم را راه میاندازد و خلبان ها بدلایلی قادر نیستند آن  را  با دست از کار بیندازند وبه ناچار به مقابله با آن برمیخیزند و سعی می‌کنند باکنترل های دستی  هواپیما  عملیات سیستم MCAS را خنثی کنند ولی حریف آن نمیشوند   و در نهایت  نوک هواپیما رو به پایین رفته و سرانجام به زمین می‌خورد.

 

در پرواز اندونزی نیز  بر اساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان و کمک خلبان  ۱۲ دقیقه آخر پرواز را درگیر مقابله با سیستم MCAS بوده اند و به دلایل مشابه بازی را باختند و هواپیما بسقوط کشانده شد.

 

بنظر می‌رسد خلبان‌های این مدل هواپیما میبایست مهارت ویژه ای برای  کنار آمدن با سیستم MCAS  

داشته باشند. این سیستم در بعضی از موارد  خود بخود و به اشتباه بکار افتاده و مستقلا کنترل هواپیما را در دست می‌گیرد  و نوک آن را به طرف پایین میکشد. بویینگ  می‌گوید   خلبان‌های دو پرواز سقوط کرده با دستگاه ابطال دستی (Manual Override) این سیستم آشنایی  کافی نداشتند و بجای از کار انداختن آن، با آن به جنگ برخاستند و جنگ را باختند. مشتری های بویینگ ادعا دارند که  وجود نرم افزار MCAS  حتی در دستورالعمل این مدل هواپیما ذکر نشده و خلبان ها از جزییات آن  کاملا بیخبرند. آنها میگویند بویینگ  در این رابطه آموزش کافی برای خلبانان این مدل فراهم نیاورده. بویینگ در جواب می‌گوید جزییات کار این نرم افزار بسیار پیچیده است و آنها نمیخواستند خلبان‌ها را با آن گیج کنند. 

 

مقامات بویینگ  در رونمایی از  ویراست جدید نرم افزار  MCAS اظهار داشتند که تعداد دریافتگر در این سیستم  را از یک به دو افزایش داده  و  از این طریق احتمال فعال سازی کاذب را بسیار پایین آورده اند. امکانات ابطال  دستی  سیستم توسط خلبان  نیز مورد  بازنگری قرار گرفته  و  تسهیل شده اند.

 

 

علاوه بر بویینگ، انگشت اتهام به طرف دولت فدرال نیز نشانه رفته است. منتقدین میگویند FAA  با تسریع دوره  بررسی این مدل بویینگ  و بخاطر عجله ای که در این مقوله به خرج داده دچار سهل انگاری شده  و پروانه استفاده از این مدل را بدون آزمایش‌های کافی صادرکرده است. این عجله   بدلایل اقتصادی و سیاسی و همینطور رقابت های تنگاتنگ بویینگ با شرکت اروپایی ایر باس صورت گرفته است. در هر صورت  برای اینکه این هواپیما دوباره به پرواز دراید بویینگ و دولت فدرال  باید بسرعت اشکالات موجود را  مرتفع کنند. اینبار اما تسریع دوره بررسی  علنا در دستور کارFAA قرار دارد.