IranWire.com چند دقیقه پیش افتتاح شد. ایچاد این سایت به سردبیری مازیار بهاری در لندن در عالم رسانه های مجازی ایرانی قدم بزرگی محسوب می شه. خودم اونجا یکی از «شهروندخبرنگارها» خواهم بود و به زودی از شمال آفریقا گزارش می فرستم. این اولین بلاگمه:‌ «بازگشت به قاهره بعد از ۴۰ سال». در ضمن حضور و فعالیت من در ایرون ادامه خواهد داشت و طرح های ما برای بهبود و گسترش سایت بتدریج اجرا خواهد شد.

برای آشنایی با IranWire مطلب صفحه «درباره ما» رو اینجا باز نشر می کنم:

معمولا مشکلات و دغدغه های مان زندگی ما را پربارتر می کنند و  خط اصلی داستان زندگی شخصی و اجتماعی ما را  می سازند. ایران وایر محلی است برای درمیان گذاشتن این نقاط عطف زندگی‌‌هایمان؛ سایتی برای مشارکت خبرنگارهای حرفه‌‌ای و شهروندانی که می خواهند درباره خود، محیط اطراف شان و تجربیات خود خبر رسانی کنند، یعنی شهروندخبرنگارها.

معتقدیم برای ساختن ایرانی بهتر، حتی کمی بهتر، باید برخی از ذهنیت های خود را تغییر دهیم و حتی چیز هایی که همیشه بدیهی فرض کرده ایم را بازنگری کنیم.‌ اعتقاد داریم که تلاش برای پیدا کردن پاسخ حتی از خود پاسخ مهمتراست. بنابر این وانمود نمی کنیم که پاسخ قطعی را یافته ایم یا برای همه پرسش ها پاسخی وجود دارد.  

سعی داریم این سایت جایی باشد که تا حد امکان در آن درباره مردم خودمان و مردم کشورهای دیگر یاد بگیریم. سعی می کنیم  گزارشهای این سایت موجز و تأثیرگذار باشند. به علاوه، تلاش می کنیم گزارشهای ما درباره حقایق پیرامون مان و تجربیات مان باشد و بیشتر توصیف کنیم تا تحلیل.

ایران وایر سه کار انجام می دهد:

تهیه گزارشهای تصویری و نوشتاری درباره مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، بهداشتی و اجتماعی با مشارکت شما. هر کسی می تواند درباره این مسائل برای ایران وایر گزارش تهیه کند، و با کمک سردبیران ما که همگی خبرنگار و فیلمساز حرفه ای هستند این گزارشهارا در ایران وایر منتشر کند.

در اختیار قرار دادن تجارب شهروند خبرنگاران دیگر کشورها. همکاران ایرانی و غیرایرانی ما در سراسر دنیا از فعالیتهای شهروند خبرنگاران گزارش تهیه می کنند و شما و آنها را برای تبادل تجربه و یا همکاری درارتباط می گذارند.

ارائه درسنامه های آموزشی در زمینه های مختلف، مانند فیلمسازی، شهروندخبرنگاری و امنیت آنلاین.

چند نکته مهم:

-  ایران وایر محلی برای طرح اندیشه هاست. معتقدیم هر اندیشه ای را می شودنقد کرد. اندیشه را نقد کنیم و نه صاحب اندیشه را.

-  حریم خصوصی افراد حرمت دارد. رفتارهای حوزه شخصی افراد نباید دغدغه ما، شما، دولت و احدی دیگر باشد.

-  گفتگو مهمترین نیاز ماست. هیچ گفتگویی بدون احترام متقابل ثمری نخواهدداشت. اگر انتظار احترام داریم، به دیگران احترام بگذاریم.

-  همه مثل هم فکر نمی کنند. در برابر دیدگاه ها و نظرات دیگران بردبار باشیم. بدون بردباری سخن حق هیچکس  شنیده نمی شود.

-  ولادیمیر ناباکوف، نویسنده معروف روس می گوید: "من مثل یک احمق فکرمی کنم، مثل یک آدم معمولی حرف می زنم و مثل یک نابغه می نویسم." هر ایده ای که به ذهن می آید نباید نوشته و یا تبدیل به عکس و ویدئو شود. درباره ایده های مان کمی بیشتر بیاندیشیم، راجع به ایده ها با دیگران صحبت کنیم و نقد پذیر باشیم. صیقل افکار و ایده ها رمز موفقیت ست.

-  انتخاب اکثریت دموکراسی می آورد و فرمانروایی اکثریت دیکتاتوری. اکثریت جهت حرکت را انتخاب می کند، ولی این جهت همیشه بهترین راه نیست. به حقوق اقلیت احترام بگذاریم، حقوقشان را به رسمیت بشناسیم و از آنها بیاموزیم.
 
- تعصبات زندان ذهن اند. نه زندانبان باشیم و نه زندانی. در ایران وایر جایی برای تعصبات نژادی، قومی، جنسی و مذهبی وجود ندارد.

- زبان خشونت آمیز در این سایت جایی ندارد.
 
- ایران وایر متعلق به همه ما ست. به ما بگویید درباره چه موضوعاتی می خواهید صحبت کنید، بخوانید و یا فیلم ببینید. تمامی پروژه های ایران وایر با مشارکت شما و مطابق پیشنهادهای شما انجام می شود. از نظرات شما استقبال می کنیم و مشوق فعالیت مدنی و متمدنانه مخاطبان هستیم.

در نهایت ما نمی خواهیم که "ما" و "شما"یی وجود داشته باشد. افرادی که به طورمرتب از طریق نوشته، عکس و ویدئو با  ایران وایر همکاری کنند عضو تیم سردبیری سایت خواهند شد. البته برای سردبیر ماندن باید این همکاری به طورمداوم حفظ شود.

ما هیچ شکی نداریم که آینده ای روشن در انتظار ایران است، و شهروند خبرنگارها سهمی بزرگ در ساختن آینده کشورمان خواهند داشت. افتخار می کنیم که درجهت ساختن این آینده در کنار شما گام بر می داریم.

با ما از طریق فیسبوک یا ایمیل تماس بگیرید.