America's Musical Journey
فیلم سینمایی سفر در امریکا با رقص و آواز (با طرح یا فرمت آی ‌مکس) گزارشی پیرامون میراث موسیقی امریکا به ویژه در بخش رقص و آواز است. در این فیلم از شهرهایی نیز یاد می شود که میراث موسیقی آمریکا را همچنان حفظ می‌کنند. گوینده ی این گزارش "مورگان فریمن" و بازدید کننده ی شهرها "آلو بلک" است. "آلو بلک" همراه با رقص و آواز از شهرهایی مانند نیواورلئان، شیکاگو، نشویل، میامی و نیویورک بازدید و تماشاگران فیلم را با میراث موسیقی آمریکا در نقاطی که هنر جاز، بلوز، کانتری، سول، راک اند رول و غیره زاده و پدیدار شد به شکلی بسیار زیبا و تحسین  آمیز آشنا می کند. در این فیلم صحنه هایی از هنرنمایی تنی چند از پیشکسوتان موسیقی آمریکا مانند "لویی آرمسترانگ" و "الویس پریسلی" نیز نمایش داده می شود: ترجمه ی همین نگارنده از تارنمای سفر در امریکا با رقص و آواز
دانستنی هایی پیرامون طرح یا فرمت آی ‌مکس
آی ‌مکس طرح یا فرمت ۷۰ میلی‌متری فیلم‌های سینمایی است که در کانادا در اواخر دهه ی۱۹۶۰ و اوایل دهه ی ۱۹۷۰ توسط "گریم فرگوسن"، "رومن کرویتر"، "رابرت کر" و "ویلیام سی. شاو" ساخته شد.  آی ‌مکس دارای ظرفیت ضبط و نمایش تصاویر با اندازه و وضوح بسیار بیشتری نسبت به سیستم‌های سنتی و قدیمی فیلم است. از سال ۲۰۰۲ بعضی فیلم‌ها برای پخش به فرمت آی‌ مکس تبدیل شده‌اند و بعضی فیلم‌ها نیز به صورت آی‌ مکس تولید شده‌اند. باید یادآور ساخت که در تاریخ ۲۸ آوریل تا ۲۹ اکتبر سال ۱۹۶۷ نمایشگاهی با عنوان «اکسپو ۶۷» در شهر مونترال کانادا برپاگشت. به دنبال این نمایشگاه پربیننده، شرکت آی ‌مکس با گشودن دو دفتر مرکزی مشترک در شهرهای نیویورک و تورنتو آغاز به کار کرد. فعالیت‌های شرکت آی ‌مکس با طراحی سالن‌های سینمایی آی ‌مکس آغاز شد ولی این فعالیت‌ها بزودی وسعت چشمگیری پیدا کرد. تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۸ تعدادی در حدود ۳۹۴ سالن نمایش  آی ‌مکس در ۴۴ کشور جهان ثبت شده‌است که تقریباً ۷۰ درصد آنها در آمریکای شمالی و ۳۰ درصد در کشورهایی چون انگلستان، استرالیا، هند، فیلیپین، بلغارستان، فرانسه و اسپانیا قرار دارند. اهمیت فعالیت‌های آی ‌مکس تا حدی چشمگیر بود که این شرکت در سال ۱۹۹۷ جایزه ی اسکار "موفقیت علمی و تکنیکی" را دریافت کرد  .
دانستنی هایی پیرامون برخی از موسیقی های آمریکا
* جاز یکی از سبک ‌های موسیقی است که نشأت‌گرفته از تشکلات سیاه‌پوستان آمریکا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. از مشخصات آن مکث و ضد ضرب، ضر ب‌های تاب ‌دار، تغییرات دینامیکی متداول، پرسش و پاسخ ‌خوانی، چندضربی بودن و بداهه ‌نوازی است و آن را نخستین گونهٔ هنریِ پدیدآمده در ایالات متحدهٔ آمریکا می‌دانند.
* کانتری گونه‌ای موسیقی محلی آمریکاست که به صورت گسترده در بسیاری از ایالت‌ها نواخته شده و طرفداران بسیاری دارد.
* موسیقی سول یکی از سبک‌های موسیقی است که خاستگاه آن کشور آمریکاست و ریشه در موسیقی کلیسایی و گاسپل (نوعی از موسیقی که باورهای زندگی مذهبی مسیحیان موضوع اصلی آن است) را دارد.
* بلوز گونه‌ای موسیقی سازی و آوازی است که ریشه در آوازهای هنگام کار و فریادها و همخوانی‌ های سیاهان آمریکا دارد و اصل آن به فرهنگ و موسیقی غرب آفریقا می‌رسد و در واقع این سبک از دل بردگان سیاه پوست بوجود آمده است. علت اینکه این سبک به بلوز معروف شد این بود که پیشگامان این سبک با غم این موسیقی را اجرا می‌کردند و "بلو" در زبان انگلیسی به معنای 'غم' نیز می‌باشد، برخی از صاحب نظران بر این نکته اعتقاد دارند که نحوه ی شیوع این سبک در آمریکا بر می‌گردد به زمان گسترش سرمایه‌گذاری در مزارع پنبه در جنوب کشور آمریکا که در آن دوره کارگران سیاه پوست در هنگام کار در مزارع با خواندن شعر هایی بعضاً ریتمیک و موزون به همراه پاسخ و تکرار توسط دیگر کارگران اقدام به ایجاد شوق و نظم در کار برداشت می‌نمودند. منطقه ی دلتای رود می ‌سی ‌سی ‌پی زادگاه موسیقی بلوز است
* راک اند رول، سبکی از موسیقی عامه ‌پسند است که در ایالات متحده و در اواخر دهه ی ۱۹۴۰ و اوایل دهه ی ۱۹۵۰ آغاز شد و تکامل یافت و برگرفته از سبک‌ های موسیقی آمریکایی ‌های آفریقایی تبار مثل گاسپل، بلوز، جاز، همراه با موسیقی کانتری است. در حالی که عناصری از راک اند رول را در ضبط‌ های بلوز از دهه ی ۱۹۲۰  و در ضبط‌ های کانتری از دهه ی ۱۹۳۰، می‌توان شنید اما تا سال ۱۹۵۴ این سبک موسیقی هیچ ‌گونه اسمی را به دست نیاورده بود. بعدها این موسیقی باعث پدید آمدن گونه‌ های دیگری مثل راک شد و اکنون نام راک اند رول بیشتر برای اشاره به همان صورت آغازین آن یعنی موسیقی دهه ی ۱۹۵۰ و اوایل سال ۱۹۶۰ (تقریباً قبل از ظهور بیتلز) به‌کار می‌رود. از کسانی که این نوع موسیقی را بنا نهادند می‌توان از "الویس پریسلی، ملقب به سلطان راک اند رول" و "بادی هالی" نام برد.
گوینده و برخی از بازیگران فیلم سینمایی سفر در امریکا با رقص و آواز
* مورگان فریمن (زادهٔ ۱ ژوئن ۱۹۳۷) گوینده و بازیگر و کارگردان آمریکایی صاحب جایزه اسکار است. وی در فیلم‌های مشهور و پرفروش بسیار بازی کرده که از ان جمله می‌توان به رستگاری در شاوشنک، هفت ،دختر میلیون دلاری، نابخشوده، بروس قدرتمند و سری‌های جدید مجموعه فیلم‌های بتمن اشاره نمود. فریمن بخاطر بازی در فیلم دختر میلیون دلاری موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بوده و همچنین وی برنده جایزه یک عمر فعالیت هنری گلدن گلوب ۲۰۱۲ است. او مجری مستند علمی موفق درون کرمچاله بود که با استقبال عمومی در سراسر جهان مواجه شد.
* آلو بلک (متولد ۸ ژوئن ۱۹۷۹) خواننده سول، رپر، و موسیقی دان آمریکایی است. او از نسل آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار است. و کار موسیقی خود را در سال ۱۹۹۵ به عنوان رپر هیپ هاپ آغاز کرد. او هم‌اکنون در مجموع شش آلبوم منتشر کرده، و این امر منجر به همکاری او با گروه جاز فرانسوی لیبراتورز شده است
* گلوریا استفان با نام اصلی گلوریا ماریا میلاگروزا فاهاردو گارسیا داستفان (زادهٔ ۱ سپتامبر ۱۹۵۷) خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر و کارآفرین کوبایی‌تبار آمریکایی است که با نام «ملکه پاپ لاتین» شناخته می‌شود. وی در صدر پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی است که بیش از صد میلیون نسخه فروش از آلبوم‌هایش در سراسر جهان دارد. فقط ۳۱٫۵ میلیون نسخه از آن در فروش در آمریکاست. وی برنده سه جایزه گرمی و چهار گرمی لاتین است و موفق‌ترین خوانندهٔ لاتین به شمار می‌رود.
برخی دیگر از ویژگی های فیلم سینمایی سفر در امریکا با رقص و آواز
تولید و پخش: امریکا - بهمن ۱۳۹۶/ فوریه ی ۲۰۱۸
نوع تولید: با طرح یا فرمت آی ‌مکس
کارگردان: گ. مک گیلیواری
تولید کننده: ش. مک گیلیواری
سرپرست سینما گرافی: ب. اوهلود
سرپرست تولید: تام گرازیلی/  ترجمه ی همین نگارنده از تارنماهای گوناگون
 ویدیوی کوتاهی از فیلم سینمایی سفر در امریکا با رقص و آواز
https://www.youtube.com/watch?v=kgarThNGiDg
  نظریاتی پیرامون فیلم سینمایی سفر در امریکا با رقص و آواز
https://www.youtube.com/watch?v=XxrHHo7GpPo
صحنه هایی از فیلم سینمایی سفر در امریکا با رقص و آواز
https://www.youtube.com/watch?v=6YWLuG55ryk
نگارش و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری

*
منابع و مآخذ
معرفی فیلم سینمایی سفر در امریکا با رقص و آواز (به انگلسی): تارنمای سفر در امریکا با رقص و آواز/ طرح یا فرمت آی ‌مکس: تارنمای ویکی‌پدیا/ برخی از هنرهای موسیقی آمریکا: تارنمای ویکی‌پدیا/ مورگان فریمن (به انگلسی و فارسی): تارنمای ویکی پدیا/ آلو بلک (به انگلسی و فارسی): تارنمای ویکی پدیا/ گلوریا استفان (به انگلسی و فارسی): تارنمای ویکی پدیا/ صحنه هایی از فیلم سینمایی سفر در امریکا با رقص و آواز: تارنمای سفر در امریکا با رقص و آواز و تارنمای یوتیوب
همچنیین نگاه کنید به
فیلم سینمایی سفر در امریکا با رقص و آواز
موسیقی آمریکایی
یک آمریکایی همیشه در سفر و رقص
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.com/2018/08/blog-post_26.html
==========