ماجرای زندگی او
ریچارد کلایدرمن یا کلیدرمن (زاده ی ۲۸ دسامبر ۱۹۵۳ در پاریس) با نام اصلی فیلیپ پاژه نوازنده ی پیانو، هنرمند نامدار موسیقی و اهل فرانسه است. او آلبوم ‌های متعددی را ارائه نموده ‌است. این آلبوم‌ها شامل ساخته‌ هایی از دو آهنگساز مشهور فرانسوی "پل سنه ویل" و "الیور توساینت"، بازنوازی آثار معروف موسیقی کلاسیک، تنظیمِ آثار مشهور موسیقی مردمی و موسیقی ملل، و بالاخره تنظیم‌هایی برای موسیقی فیلم است. فیلیپ پاژه، نواختن پیانو را از سن ۵ سالگی نزد پدرش که یک معلم پیانو بود فرا گرفت. گفته می‌شود که وی قبل از ورود به مدرسه و پیش از خواندن و نوشتن زبان مادری، خط موسیقی را به خوبی می‌خواند. چند سال بعد، در رقابت ‌های محلی پیانو ممتاز گردید. در سن ۱۲ سالگی در کنسرواتوار پاریس در رشتهٔ نوازندگی پیانو پذیرفته شد و در ۱۶ سالگی با رتبهٔ اول فارغ ‌التحصیل گردید. یک سال بعد در حالی که در کنسراتوار عالی پاریس دورهٔ پیشرفته پیانیست کنسرت را ادامه می ‌داد، به دلیل مشکلات زیادی که بر سر راهش بود از جمله بیماری پدرش و مشکلات مالی حاصل از آن، دوره پیشرفته مذکور را نیمه تمام رها نمود و برای گذران زندگی، روزها به عنوان کارمند در یک بانک، و شب‌ ها در برخی گروه ‌های آن زمان به عنوان آکومپانیست پیانو فعالیت می‌کرد. همان زمان خوانندگان مطرح دهه ی ۷۰ را با پیانو همراهی نمود.
سبک کار او
ریچارد کلیدرمن سبک کار خود را ترکیبی از موسیقی کلاسیک و پاپ می‌داند و آن را " نو - رمانتیک " می خواند.
برخی از اجراهای موفق او
★ کار او با «چکامه‌ ای برای آدلین» یا «بالاد برای آدلین» در سال ۱۹۷۶ آغاز شد که موفقیتی جهانی داشت. او در سال ۱۹۷۶ توسط "الیور توساینت" آهنگساز و تهیه‌کننده موسیقی و همکارش "پل سنه ویل" دعوت شد تا قطعه‌ای برای پیانو را ضبط نماید. "پل سنه ویل"، این قطعه‌ای را برای دختر تازه متولد شده‌ اش به نام آدلین ساخته بود و برای ضبط این قطعه از نوازندگان پیانو دعوت کرده بود تا از بین آن‌ها بهترین نوازنده را برای این قطعه انتخاب کند. فیلیپ ۲۳ ساله به دلیل آنکه اجرایی لطیف، دلنواز از این قطعه انجام داده بود و به علاوه دارای شخصیتی محجوب و چهره‌ای خوش بود، از بین ۲۰ پیانیست دیگر انتخاب شد. دیری نپایید که ۲۲ میلیون نسخه از تک آهنگ «چکامه‌ای برای آدلین» در ۳۸ کشور دنیا به فروش رسید و به دنبال این موفقیت اعجاب‌انگیز، فیلیپ نام خانوادگی اصلی خود (پاژه) را برای پرهیز از بد تلفظ شدن در سایر زبان‌های دنیا به نام خانوادگی مادربزرگ اسکاندیناویایی خود (کلایدرمن) تغییر داد و ریچارد را به عنوان تخلص هنری خود برگزید. از سال ۱۹۷۷ آلبوم‌ های پیاپی ضبط نمود و اولین کنسرت بین‌المللی خود را از پایتخت موسیقی کلاسیک، شهر وین اتریش آغاز نمود. از آن پس، هر سال با انتشار ۲ یا ۳ آلبوم جدید و با برگزاری تورهای بین‌المللی در کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین، خاور دور و خاور میانه، به عنوان یک ستاره کنسرت ‌های بی شماری را ترتیب داده ‌است. گفتنی است که از سال ۱۹۷۹ تا کنون، هر ساله، ۲۰۰ روز را در تور جهانی به برگزاری کنسرت برای هوا دارانش می‌پردازد.
★ کلایدرمن تاکنون بیش از ۱۲۰۰ ملودی ضبط کرده‌است و با فروش بیش از ۸۰ میلیون نسخه دارای ۲۷۰ صفحهٔ طلایی و ۷۰ صفحهٔ پلاتینیوم است.
★ او نخستین کنسرت خود را در سال ۱۹۷۹ برگزار کرد و از آن زمان بیش از ۲۵۰۰ کنسرت اجرا کرده‌است.
برخی از اجراهای آینده او
 ★ ریچارد کلایدرمن از سال ۱۳۹۱ قصد اجرای کنسرت در ایران را داشت اما در سال ۱۳۹۳ معلوم شد که تلاشش برای دریافت مجوز بی‌نتیجه مانده‌است. در نهایت اعلام شد در تیرماه ۱۳۹۷ به همراه ارکستری حرفه‌ای در تالار وزارت کشور برنامه اجرا خواهد کرد و برای مخاطبان ایرانی قطعه ی « ای ایران » را با پیانو خواهد نواخت.★ حواشی کنسرت احتمالی ریچارد کلایدرمن در ایران: گزارش تارنمای آپارات
برخی نظریات درباره ی او
★   بنا بر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران بسیاری از جوانان علاقه‌مندی به پیانو و موسیقی کلاسیک را مدیون آشنایی با موسیقی وی می‌دانند. در حقیقت موسیقی «کلایدرمن» همانند پلی موسیقی پاپ را به موسیقی کلاسیک پیوند زده، گرایش و درک موسیقی کلاسیک به ویژه موسیقی سازی را برای مردم دنیا آسان‌تر کرده‌ است.
★ نانسی ریگان همسر رونالد ریگان رئیس‌جمهور سابق آمریکا او را پرنس رمانس (شهزاد عشق) لقب داده بود.
★ در کتاب رکوردهای جهانی گینس، از وی به عنوان «موفق‌ترین نوازنده پیانو در سراسر دنیا» نام برده شده ‌است. کلایدرمن به ویژه در آسیا بسیار محبوب است.
برخی از گفته های او درباره ی ایران
★ «می‌دانم که اولین سرود ملی و مردمی‌ترین سرود ایرانی‌ها همین ای ایران است. اولین‌بار که به آن گوش دادم، حسی عجیب وجودم را فرا گرفت. همان زمان، تصمیم گرفتم ضمن تنظیم مجدد آن برای ساز پیانو، خود را بیش از پیش به حافظه شنیداری مردم ایران و خاطرات آن‌ها نزدیک کنم».
★ «من به کشف تم‌های موسیقی ایرانی و همکاری با موسیقی دان ‌های ایرانی علاقه مندم  و دلم می‌خواهد ایران را که کشوری زیبا و رویایی با تمدنی شکوهمند است ببینم».
چند قطعه ی شنیدنی از او
★ «چکامه‌ ای برای آدلین» یا «بالاد برای آدلین» با اجرای ریچارد کلایدرمن: تارنمای یوتیوب
★ داستان عشق با اجرای ریچارد کلایدرمن: تارنمای یوتیوب
★ بهترین های ریچارد کلایدرمن: تارنمای یوتیوب
تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری

*
منابع و مآخذ
ریچارد کلایدرمن: تارنمای ویکی پدیا/ ' رمانس' ای ایران را در ایران می‌نوازد: تارنمای بی بی سی/ حواشی کنسرت احتمالی ریچارد کلایدرمن در ایران: تارنمای آپارات/ ریچارد کلایدرمن «ای ایران» را در ایران می‌نوازد: تارنمای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌/ چند قطعه ی شنیدنی از او: تارنمای یوتیوب
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.com/2018/05/blog-post_18.html
بخش های پیشین مجموعه ی آشنایی با برخی نامداران جهان