دوستان  سلام

 من ساکن تهرانم.  اینهم شماره موبایلم 09122203541.  با این شماره تو تلگرام هم هستم سئوالی داشتید درخدمتم..  سالهاست که تهرانگردی و ایرانگردی  میکنم. منظورم  اینه که اگر خودتون و یا ازدوستان و فامیل  به  تهران آمدید و مایل به تهرانگردی بودید لطفا  به من   اطلاع دهید تا با توجه به وقت آزادی که دارید برنامه هائی برای تماشای تهران و ایران بگذاریم

 حالا تهرانگردی را ازخیابان  قوام السلطنه سابق که حالا سی تیرخوانده می شود شروع میکنم. راستش خیلی دوست داشتم ضمن همین صحبت ها عکس های مربوط  راهم پست کنم منتها انگار امکان ندارد.اون سایت سابق جهانشاه بهتر بود. ازوقتی ساکن پرو شده  ظاهرا علاقه ائی به فایل های حجیم  ندارد.

 خیابان سی تیر

یک خیابان جنوب به شمال  و در حال حاضر  یک طرفه  است از پائین به بالا.  نقطه شروع آن درست  از روبروی موزه ملی ایران  در خیابان سپه سابق ونقطه ختم آن هم خیابان جمهوری فعلی و یا  همون شاه سابق  است دو ساله که سنگ فرش شده قبلا اسفالت بود.  این خیابان چکیده انقلاب مشروطیت  است که فرمان آن  در14 مردادسال1285 توسط مظفرالدین شاه مرحوم  امضاء شد. احتمالا  انقلاب مشروطیت بزرگترین دستاورد مدنی ایرانیان طی قرون متمادی  است.  محصول بزرگ  آن اختراع شهروند  ایرانی  بود. دیگر رعیتی در کار نبود. هر کس شناسنامه و یا پاسپورت  ایرانی داشت رسما  همشهری حساب میشد.  دیگر دین و مذهب تعیین کننده  ملیت نبود.   این دستاوردبزرگی بود. به همین خاطر بعد از سال 1906 یعنی  حلول مشروطیت برای اولین بار در تاریخ یهودیان و یا همان کلیمیان  و همچنین مسیحیان و زردشتیان وسایراقلیت ها توانستند ازگتو ها و یا محله  های ویژه  ائی که داشتند بیرون آمده و هرجا خواستند خانه بسازند و کاسبی کنند.  در این خیابان دو کلیسا ؛ یک کنیسه ؛ یک  مسجد  و  یک آتشکده وجود دارد. علاوه بر اینها خانه سابق  احمد قوام السلطنه  نخست وزیر  اسبق ایران هم دراین خیابان قرار دارد که فعلا تبدیل به موزه آبگینه شده   است.

دربخش های بعدی به شرح مصور هرکدام از  به قول شما اسپات ها خواهیم پرداخت.  البته تایادم نرفته بگم که  رستوران قدیمی گل رضایئه  در  این خیابان قرار دارد و کافه نادری هم در فاصله اندکی  انتظار میکشد.

 تا اینجا  اگرسئوالی داریدب فرمایید تا بریم سر اصل مطلب.

 یادم رفت بگم که موسسه اعانه ملی که مرحوم کمال الدین مستجاب الدعوه روز های چهارشنبه هرهفته ساعت 18  اسامی برندگان بلیط های بخت آزمائی را اعلام  میکرد در اوایل همین خیابانه که الان ملحق شده به  بیمارستان سینا و دیگر از قرعه کشی در آن خبری نیست. قدیمی ترین مدرسه فنی  ایران که همان هنرستان فنی ساخت آلمانهاست هم در  این خیابانه. توپ معروف مروارید هم از این خیابان خیلی دور نیست.