سریال «سال‌های دور از خانه» را یادتان می‌آید؟ همان سریال ژاپنی که در سال‌های جنگ ایران و عراق از تلویزیون پخش می‌شد؟ این سریال ژاپنی داستان زندگی شخصیت اصلی سریال یعنی «اوشین تاناکورا» را روایت می‌کند. او در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف می‌کند. نام تاناکورا توسط فروشگاه‌های لباس‌های دست دوم از نام فامیل «اوشین تانوکورا» در همین سریال گرفته شده که نام صاحب و گرداننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تانوکورا است.

اما شاید تعجب کنید اگر بگوییم تاناکورا یا همان پوشاک دست دوم از تاریخچه‌ای برخوردار است که به قرن ۱۴ میلادی می‌رسد. حد فاصل میان قرون وسطی و رنسانس فقر شیوع پیدا کرده بود. در این میان مردم برای تأمین لباس و پوشاک مورد نیازشان درمانده بودند به طوری که فقط طبقه اشراف می‌توانستند لباس‌های فاخر و زیبا بر تن کنند؛ بنابراین اروپائیان به فکر ورود و عرضه لباس‌های استفاده شده و کهنه به بازار افتادند.

مجموعه بزرگ تاناکورا در مهاباد قرار دارد و شروع فعالیت‌های آن مربوط به دهه ۶۰ است. در طی این ۴۰ سال فعالیت خود به عنوان وارد کننده محصولات دست دوم شناخته شده است تا جایی که مردم ایران تاناکورا با جنس دست دوم می‌شناسند. تاناکورای مهاباد در سال ۱۳۹۰ اقدام به وارد کردن محصولات دست دوم می‌کرد، اما در یک دهه گذشته سیاست‌های کاری خود را تغییر داده و اقدام به وارد کردن محصولات آکبند کرده است.

مجموعه تاناکورای مهاباد به دو بخش عمده و خرده تقسیم می‌شود. قسمت خرده آن با بیش از ۱۲۰۰ باب مغازه دارد و در ادامه ترمینال مهاباد واقع شده است؛ یعنی پشت ترمینال مسافربری مهاباد مجتمع تجاری تاناکورای مهاباد قرار دارد که کار آن فروش محصولات به صورت خرده است.

قسمت دیگر که تاناکورای عمده است در ورودی شهر واقع شده که شامل ۵۰۰ فروشگاه است. این فروشگاه از ۸ صبح تا ۲ ظهر فعالیت دارد و ازآن به بعد این مجموعه بسته می‌شود. در قسمت عمده تاناکورا فقط می‌توان به صورت عمده جنس خرید و نمی‌توان به صورت تکی و گردشی در آن اقدام به خرید کرد.

 

نمایش گالری در اندازه بزرگ