موزه حقوق بشر کانادا در شهر وینیپگ اولین و تنها موزه‌ای‌ست در دنیا که به مسیر تکامل، گرامی‌داشت و آینده‌ی حقوق بشر اختصاص داده شده است و در واقع سفری‌ست به تعاریف و مرزهای احقاق حقوق بشر. در جایی به روی دیوارش حک شده ما از بازدیدکنندگان کانادایی و بین‌المللی به عنوان هم‌کارانی استقبال می‌کنیم که در این سفر ما را برای از بین بردن موانع و ایجاد تغییری ماندگار همراهی کنند.

این موزه در زمینی وسیع مشرف به رودخانه‌ی اصلی شهر که محل رفت‌وآمد بومیان سرخ‌پوست بوده، ساخته شده. نمادی با طرحی برگرفته از معماری سنتی سرخ‌پوست‌ها درست روبروی در اصلی موزه خودنمایی می‌کند. با خط بومی و با احترام و یادآوری ساکنان اصلی و مالکان اولیه سرزمین‌شان تا یادشان بماند که گذشته‌گان‌شان، با دست‌درازی و تجاوز به آب و خاک و فرهنگ دیگری برای خود آرامش خریدند و نسل‌های بعد دینی بزرگ به گردن‌شان دارند.

در اولین قدم به موزه، تصاویری گذاشته شده از حدودا صد انسانی که با تفکرات، نگرش و عمل‌کردهای اجتماعی خود در تحقق حقوق‌ بشر تاثیراتی میدانی داشتند. ابتدا زرتشت پیامبر و در کنارش کوروش کبیر به عنوان اولین چهره‌های شناخته‌شده‌ی این مسیر انسانی دل‌نواز است و من در روزهای تلخ وطنم در خاطرم ثبت کردم که با چه فاصله‌ی دوری از سرزمینی رسیدم که مردمانش روزی با احترام به تمامی ملیت‌ها، سنت‌ها، ادیان و تفکرات، شالوده‌ی مفهوم کنونی صلح را در جهان پایه نهادند.

نمایش گالری در اندازه بزرگ