امسال مصادف  است با 67 امین سالگرد کودتای 28 مرداد.  در تحقق   این کودتا برخی به اصطلاح امروزی ها " پرستو" هم شرکت داشتند. ملکه اعتضادی از جمله آنهاست.  در اغلب این نوشته ها که  بیشتر کپی پیست هستند تا تحقیقات مستقل بدون ارائه کوچکترین مدرکی ادعا میشود که این خانم یک روسپی سطح بالا بوده و با ارتباطاتی  که با وزراء و فرماندهان ارشد نظامی  داشته جریان کودتا را تسهیل کرده.

قبل از هر چیز باید قید " احتمالا" را به عنوان مطلب اضافه میکردم.

نمیدونم شاید  هم بوده. اما  اگر واقعا ایشون روسپی بودند در مدت ده سالی که از 1331 تا 1341 به ادعای مخالفانش به  این شغل  اشتغال داشتند ؛ بالاخره یکی از مشتریانش باید یک جائی قضیه را لو میداده و  حداقل  ادعا میکرده  از خدمات  ایشون استفاده کرده. شائبه روسپی بودن ایشون به قدری قوی  است که اگر در  اینترنت تحت عنوان " ملکه اعتضادی روسپی" سرچ کنید به حدود 60 هزار مطلب  دست پیدا میکنید  که اغلب  کپی پیست هستند و نتیجه تحقیقات مستقل نیست. به هر حال من نتونستم دلیل و یا دلایل کافی بر روسپی بودن این خانم پیدا کنم.  احتمالا  مخالفان سیاسی  اش  به این صفت مشهورش کرده اند.

خلاصه  اینکه ایشون از  اولین زنانی بودند  که در  دهه 1940  میلادی با هزینه شخصی برای تحصیلاتی در زمینه روانشناسی  که در آن زمان علم جدیدی محسوب میشد به آمریکا آمدند. همه شواهد از هوش   و موفقیت  های تحصیلی ایشان حکایت دارد. در  اوایل دهه 1950 به ایران برمیگردند. این خانم با تاسیس حزبی به نام ذوالفقار در مقابل احزاب دست چپی و کمونیست ایستاده و خواهان تقویت نهاد سلطنت در ایران شده و خود را طرفدارجدی محمدرضا پهلوی شاه وقت که موقعیت متزلزلی داشت معرفی میکند.

مصطفی لعل شاطری و هادی وکیلی  که تحقیقی را در مورد نقش زنان شهرنو در کودتای 28 مرداد انجام داده اند . اصل مقاله را می توانید در لینک زیر ببینید.

 https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1056598.html

 نام ملکه اعتضادی  از روز 9  اسفند سال 1331 در مطبوعات آن روزگار ظاهر گردید. دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت برای آرام ساختن امور کشور و تسهیل حل مسئله  ملی شدن نفت محمد رضا شاه را راضی کرده بود که برای مدتی کشور را ترک کند تا بعد از تحقق آرامش به کشور برگردد.  البته برخی هم  این سناریو را قبول ندارند و خود شاه را مبتکر ترک کشور میدانند تا  طرفدارانش را به خیابانها  کشیده و قدرتش را به رخ نخست وزیر ملی گرا بکشد.

روز 9 اسفند ملکه اعتضادی که خود را رهبر حزب ذوالفقار می نامید با در دست داشتن عکسی از محمد رضا همراه عده زیادی به کاخ مرمر رفت  تا با تظاهرات خود مانع عزیمت محمدرضا شاه بشوند. همان روز تعداد زیادی از ارازل و اوباش هم به رهبری شعبان جعفری به خانه دکتر مصدق در خیابان کاخ حمله کردند.

 در خصوص تاریخ تولد و مرگ این خانم اطلاعاتی در دست نیست. اما با مقایسه عکس ها میتوان حدس زد که در سالهای دهه 1330 حدود 30 ساله و بنابراین متولد سالهای حدود 1300 باید باشد.

در اغلب منابع  مربوط به روز 28 مرداد از سخنرانی ملکه اعتضادی در رادیو تهران نقل شده که خبر موفقیت کودتا و بازگشت قریب الوقوع محمد رضا شاه به میهن را نوید میدهد

نکته جالب در مورد ملکه اعتضادی علاقه وی به نویسندگی و سرودن شعر است. طبق اسناد موجود در فاصله سالهای 1330 تا 1340 5 کتاب از ایشان چاپ  و منتشر شده  است.

غیر از کتاب  اول " بانوان ایران" به چهار کتاب بعدی دسترسی پیدا کردم.  نوشته های ایشان اغلب اروتیک هستند. نمونه هائی نقل می شوند.

  حالا این سئوال بزرگ و مهم مطرح است :  آیا همه اطلاعاتی که در باره این حادثه سرنوشت ساز که به قول محمد قائد شالاپ بزرگ محسوب میگردد در حد  همین موضوع ملکه اعتضادی روسپی متناقض باشد پس باید به قول شاعر چشم ها را باید شست و طوری دیگری به مسائل نگاه کرد.

 

 

نمایش گالری در اندازه بزرگ