شهلا شفیق روز‌ دوم فروردین‌ماه ۱۳۹۶ بالاترین نشان لژیون دونور فرانسه را دریافت کرد.  نشان شوالیه دونور به پاس سال‌ها خدمات پیوسته این پژوهشگر و نویسنده ایرانی مهاجر به فرانسه به او اهدا شده است. شهلا شفیق متولد ۱۹۵۴ است و از سال ۱۹۸۳ در فرانسه تحصیل و زندگی کرده است. 
 
دانیِل بوسکه، رئیس «شورای عالی برابری جنسیتی» دلایل این اهدای این عالی‌ترین نشان را اینگونه برشمرد: «وجود شما ضروری است چرا که می‌توانید به خوبی از تفاوت‌ها سخن بگویید و هم از [رد] "نسبیت فرهنگی"، چرا که می‌دانید چطور به سمت مشترکات بروید و نه به سمت آنچه ما را از هم جدا می‌کند.» او ادامه داد: ««این‌ها دلایلی هستند که ما شما را در شورای عالی برابری جنسیتی برای نشان نامزد کردیم. من توانایی و انگیزه شما برای «انتقال دانش» را به خوبی می‌شناسم، که نه تنها در بین جوانان، که در شورای عالی برابری جنسیتی نیز از تجربیات شما بهره برده‌ایم و  اینجا مایلم سپاسگزاری‌ام را ابراز کنم. به این دلایل و بسیاری دلایل دیگر جمهوری فرانسه نشان شوالیه لژیون دونور را به شما اهدا می‌کند. شما به راستی لایق این نشان افتخار هستید و من نیز بسیار مفتخرم که این مدال را به شما اهدا کنم. از طرف رئیس جمهور و اختیاراتی که به من تفویض شده است، من شما را شوالیه لژیون دونور معرفی می‌کنم.» 
 
از شهلا شفیق تا کنون چندین کتاب، از جمله رمان و مجموعه شعر به زبان‌های فارسی و فرانسوی منتشر شده است. او پیشتر به عنوان پژوهشگر برتر حوزه علوم اجتماعی انستیتو لوموند برگزیده شده بود. رساله دکتری شهلا شفیق، در قالب کتاب «اسلام سیاسی، جنسیت و جنس‌گونگی» منتشر شده است. در این مراسم بخش‌هایی از مجموعه کتاب‌های شهلا شفیق خوانده شد.