بی بی سی:

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، می‌گوید هر گونه حمله نظامی احتمالی آمریکا به ایران به فاجعه‌ای برای خاورمیانه خواهد انجامید و باعث می‌شود که خشونت‌ها تشدید شود و ممکن است موجی از پناهجویان را به راه بیندازد.

آقای پوتین گفت از نظر روسیه ایران کاملا به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است. رئیس جمهور روسیه همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را "بی مبنا" خواند.

آقای پوتین که در سخنرانی تلویزیونی سالانه‌اش به سئوالات بینندگان پاسخ می‌داد، گفت محاسبه میزان خسارتی که در پی جنگ با ایران به بار خواهد آمد، بسیار دشوار است.

روسیه از جمله کشورهای امضاکننده برجام است که همچنان به این توافق متعهد است و برخلاف آمریکا، اصرار دارد که برجام به شکل فعلی اجرا شود.

از زمان خروج‌ یک‌جانبه آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران، دور تازه‌ای از تنش میان دو کشور آغاز شده که در روزهای اخیر به اوج رسیده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که فرمان خروج کشورش از برجام را امضا کرد، بارها اعلام کرده که به دنبال مذاکره با رهبران ایران است. او می‌گوید برجام توافق بدی بوده و اگر ایران با او مذاکره کند، توافق بهتری در انتظارش خواهد بود.

این سخنان ترامپ همواره از سوی مقام‌های ایرانی رد شده است. موضع ایران این است که دو کشور در پی سالها مذاکره به توافق رسیدند و این توافق توسط متحدان آمریکا و همچنین باقی اعضای دایمی شورای امنیت امضا شده است.

همچنین شورای امنیت سازمان ملل نیز با صدور قطعنامه‌ای، برجام را تایید کرده و بر اساس قوانین بین‌المللی، این یک توافق لازم‌الاجراست.

برو به آدرس