آسو:

به نظرِ اندیشکده‌ی «خانه‌ی آزادی»، افول دموکراسی در سراسر جهان «نگران‌کننده» است و شمار فزاینده‌ای از کشورها به سوی حکومت اقتدارگرایانه گام برمی‌دارند.

یافته‌های گزارش سالانه‌ی این سازمان آمریکایی، «آزادی در جهان»، نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۸ سیزدهمین سال متوالیِ کاهش آزادی در گوشه و کنار کره‌ی زمین بود.

در 12 ماه گذشته حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی در 68 کشور کاهش یافت و تنها 50 کشور شاهد نوعی بهبود در این عرصه بودند.

بر اساس این گزارش، «اکنون تعداد بیشتری از حکومت‌های اقتدارگرا فعالیت گروه‌های اپوزیسیون را ممنوع می‌کنند یا رهبران آنها را به زندان می‌اندازند، محدودیت‌ زمانیِ دوره‌ی حکمرانیِ خود را از میان برمی‌دارند و رسانه‌های مستقلِ باقی‌مانده را زیر فشار می‌گذارند.»

به نظر کارشناسان، در آمریکا و اروپا نوعی «بحران اعتماد» وجود دارد و نیروهای پوپولیست راست‌گرای افراطی به مبارزه با اصولی مثل تفکیک قوا، آزادی رسانه‌ها و حمایت قانونی از مهاجران مشغول‌اند.

در سال گذشته، مجارستان از کشوری «آزاد» به کشوری «تا حدودی آزاد» تنزل یافت. به نظر نویسندگان این گزارش، ویکتور اوربان، نخست وزیر کشور، مسئول «چشمگیرترین کاهش» آزادی‌های مدنی در داخل اتحادیه‌ی اروپا بوده است، افولی که در مقایسه با ارقام ارائه‌شده در گزارش‌های پیشین این سازمان بی‌سابقه بوده است.

برو به آدرس