دویچه‌وله:

وکلای خانواده کاوس سیدامامی فیلم پخش‌شده از تلویزیون ایران در باره زندگی این استاد دانشگاه را اهانت‌آمیز و مشکوک خوانده‌اند. یک فعال محیط‌زیست هم می‌گوید که با این اتفاقات باید نگران مشارکت مردمی در امور محیط‌‌‌زیست بود.

آرش کیخسروی و پیام درفشان، وکلای خانواده کاوس سیدامامی، در بیانیه‌ای با عنوان «بیانیه‌ی نخست وکلای خانوده شادروان کاووس سیدامامی» به پخش فیلمی در باره این استاد دانشگاه و فعال محیط زیست اعتراض کرده‌اند.

کاوس سیدامامی پس از سه هفته بازداشت در زندان، روز ۱۹ بهمن جان باخت. قوه قضائیه و نهادهای امنیتی وابسته به سپاه علت این مرگ را خودکشی اعلام کرده‌اند. چند روز پیش تلویزیون جمهوری اسلامی در راستای تاکید بر "جاسوس‌بودن" سیدامامی و اعلام "خودکشی" به عنوان عامل مرگ او در زندان فیلمی را پخش کرد که از تعدادی از عکس‌های خانوادگی و تصاویر از محل زندگی او ساخته شده بود. این فیلم بسیار بحث‌انگیز شد و انتقادهایی برانگیخت.

بیشتر بخوانید: اصرار قوه قضائیه و صداوسیما بر "خودکشی" سیدامامی

وکلای خانواده سیدامامی در بیانیه خود در باره این فیلم تولید و پخش آن را "برخلاف تمامی قوانین عادی و خصوصا اصول متعددی از قانون اساسی" دانسته و محتوایش را با "بدیهی‌ترین معارف اخلاقی و انسانی" بیگانه توصیف کرده‌اند. آنها این فیلم را اقدامی "تخریبی و مشکوک" خوانده‌اند که در آن "سعی شده تا خدشه بر انگیزه و امید فعالان محیط زیست واقع گردد."

در بیانیه تهیه‌کنندگان فیلم متهم شده‌اند که "با تمسک به روش‌های غیر قانونی و استفاده از تصاویر خانوادگی و خصوصی متوفی که برخی در جمع‌های خانوادگی و تعدادی نیز بنا بر جایگاه بین‌المللی این پژوهشگر معتبر در کشورهای دیگر می‌باشد" کوشیده‌اند "موجبات تخدیش چهره این سرمایه ملی را فراهم نمایند."

برو به آدرس