دویچه‌وله:

رئیس سیا می‌گوید در نامه‌ای به قاسم سلیمانی، او و تهران را مسئول خطرات احتمالی‌ای دانسته که از جانب نیروهای تحت امر ایران در عراق نیروهای آمریکایی را تهدید کند. رئیس دفتر علی خامنه‌ای هم اخیرا از این نامه خبر داده بود.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز شنبه (۲ دسامبر/ ۱۱ آذر – به وقت محلی) گفت که نامه‌ای به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران، و مقام‌های ایرانی نوشته و نسبت به رفتار تهدیدآمیز ایران در عراق ابراز نگرانی کرده است. مایک پمپئو که در نشستی با موضوع سیاست‌های دفاعی در کالیفرنیا سخن می‌گفت، تاریخِ نامه را اعلام نکرد، اما گفت که نامه را پس از آن نوشته که قاسم سلیمانی اشاره کرده بوده که نیروهای تحت امرش ممکن است به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کنند.

رئیس سیا درباره محتوای نامه گفت: «آنچه در آن نامه به او [قاسم سلیمانی] منتقل کردیم این بود که ما او و ایران را مسئول هر حمله‌ای می‌دانیم که نیروهای تحت کنترل آنها علیه منافع آمریکا در عراق ترتیب دهند». پمپئو افزود: «ما می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که او و رهبری سیاسی ایران به روشنی متوجه این موضوع شده‌اند.»

پمپئو گفته که سلیمانی نامه را باز نکرده است.

محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر در سخنانی در مشهد گفته بود: «همین اواخر زمانی که قاسم سلیمانی در بوکمال [در شرق سوریه در مرز عراق] بود، رئیس سازمان سیا به وسیله یکی از رابطان خود در منطقه، نامه‌ای برای سردار سلیمانی فرستاد اما ایشان گفت "نامه تو را نمی‌گیرم و نمی‌خوانم و اصلا با این افراد صحبتی ندارم".»

برو به آدرس