رادیو فردا:

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید که دونالد ترامپ پس از بررسی‌های موشکافانه تصمیم خود را در مورد راهبرد ایالات متحده در افغانستان اتخاذ کرده است.

در گفت‌وگو با خبرنگاران همراه خود در سفر به اردن، آقای متیس ضمن با اعلام این خبر یادآور شده که رئیس‌جمهور شخصاً تصمیم اتخاذ شده در این مورد را با مردم آمریکا در میان خواهد گذاشت.

با این حال آقای متیس به جزئیاتی دیگری در مورد راهبرد جدید آمریکا در افغانستان بیان نکرده و به زمان احتمالی اعلام آن هم اشاره‌ای نکرده است.

از نخستین روزهای به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در بهمن ماه گذشته، دولت آمریکا بازنگری در راهبرد خود در افغانستان را در دستور کار قرار داد و روز جمعه هم آقای ترامپ در همین زمینه با مشاوران ارشد امنیت ملی در کمپ دیوید دیدار و گفت‌وگو داشت.

در این زمینه کاخ سفید ابتدا به طور کلی اعلام کرد که در این نشست تصمیمی در مورد کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان اتخاذ نشده است.

اما روز شنبه ۲۸ مرداد، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی تصریح کرد که در نشست کمپ دیوید تصمیم‌هایی از جمله در مورد افغانستان اتخاذ شده است.

رویترز در این زمینه می‌نویسد که به گفته مقام‌های آمریکایی، آقای ترامپ اطلاعات لازم را در مورد گزینه‌های مختلفی، از خروج کلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان تا افزایش محدود این نیروها دریافت کرده است.

در حال حاضر هشت هزار و ۴۰۰ نیروی نظامی آمریکا در افغانستان هستند که یکی از راهبردهای پیشنهادی، حفظ سطح نیروهای نظامی موجود با یک افزایش یا کاهش احتمالی محدود است.

برو به آدرس