رادیو فردا:

با اعلام جزئیات توافق خرید بین ایران ایر و بوئینگ مشخص شده که ایران ایر به غیر از مدل‌های ۷۷۷ و ۷۳۷ چهار فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ سری جدید نیز می‌خرد این در حالی است که شرکت بوئینگ سه مدل ۷۳۷، ۷۷۷ و ۷۸۷ را به ایران پیشنهاد داده بود. 

مدل ۷۸۷ پیشرفته‌ترین مدل بوئینگ محسوب می‌شود که پیچیدگی‌های فنی زیادی دارد از طرفی نمونه‌های اولیه این هواپیما دچار نقص‌های فنی شده بودند به همین دلیل شرکت ایران ایر (هما) فعلا از خرید این مدل منصرف شده است. و به جای بوئینگ ۷۸۷ ایرباس ۳۵۰ را سفارش گذاری کرده است. 

به جای ۷۸۷ ایران ایر خواستار خرید سری جدید بوئینگ ۷۴۷ شده است. شرکت ایران ایر از قدیمی‌ترین کاربران بوئینگ ۷۴۷ است اما در ماه جاری آخرین فروند از بوئینگ‌های ۷۴۷ سری اس پی این شرکت هم به دلیل مشکلات فنی زمین گیر شده است به همین دلیل این شرکت فعلا پرواز‌هایش را به مقصد کوالالامپور کنسل کرده است. 

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اس پی هما الفا چارلی EP-IAC آخرین نمونه مسافربری از این هواپیما در جهان است. این هواپیما با برد بیش از ۱۲ هزار کیلومتر در سال ۱۹۷۵ به پرواز درآمده و پان امریکن و هما نخستین کاربران آن در جهان بودند. طولانی‌ترین پرواز بدون توقف جهان در اواخر دهه ۷۰ میلادی توسط هما با این هواپیما بین تهران و نیویورک انجام شده بود.

برو به آدرس