رادیو فردا:

در روز هفتم اسفند همراه با انتخابات مجلس، انتخابات مجلس خبرگان نیز انجام می‌شود. آیا این انتخابات در سطح انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس جمهوری اسلامی اهمیت دارد (فارغ از میزان اهمیت آنها)؟ آیا صرف انتخاب رهبر آینده توسط این مجلس (و نه نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی که سه دهه است از دستور کار آن خارج شده) دلیل خوبی برای اهمیت انتخابات آن است؟

اختیار به معنای انتخاب نیست

مجلس خبرگان نقش و اختیار مهمی در جمهوری اسلامی دارد چون دستگاه‌های امنیتی و نظامی در کنار دیوانسالاری دینیِ حکومتی مجبور هستند ظواهر انتخاب رهبر بعدی در این مجلس را درست کنند تا فرد مورد نظر آنان انتخاب فقها به نظر آید. اما انتخابات این مجلس هیچ اهمیتی ندارد چون با انتخابات- به صورتی که برگزار می‌شود- هیچ تغییری در ترکیب یا کارکرد این مجلس به وجود نمی‌آید و افکار عمومی نیز اطلاع چندانی سازوکارهای درونی این مجلس در فرایند انتخابات به دست نمی‌آورند.

انتخابات خبرگان هیچ کدام از استانداردهای انتخابات مثل وجود گزینه، ارائه برنامه‌های متفاوت توسط نامزدها،  امکان عموم برای پرسش از نامزدها، نمایندگی اقشار و طبقات مختلف توسط نامزدها و امکان نظارت عمومی را برآورده نمی‌کند. حتی تلاشی نشده که این انتخابات همانند انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نمایش انتخابات باشد. برگزارکنندگان انتخابات خبرگان به گونه‌ای این انتخابات را اجرا می‌کنند که نیازی به مهندسی تبلیغات و نتایج آن نیز نباشد.

برو به آدرس