کمتر از یک ماه پس از شایعه ی انتقال مجموعه ی دفن زباله ها و پسماندهای شیمیایی و بیمارستانی رشت به شهر لوشان*، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان خبر انجام این انتقال را داد. اما مسئولان حفاظت از محیط زیست استان گیلان این خبر را نادرست دانستند.

جبار چگینی (سخنگوی شورای شهر لوشان ضمن ذکر مشکلات بسیاری که شهر لوشان را به «شهر ارواح» تبدیل کرده  به خبرنگاران گفت: به دلیل وجود کارخانه سیمان و دیگر صنایع و معادنی که در منطقه وجود دارد اهالی با مشکلات محیط‌زیستی روبرو هستند و دسته دسته شهر را ترک می کنند. بوی نامطبوع سه پالایشگاه تصفیه روغن ماشین و پساب های کارخانه الکل منطقه را پرکرده است. آلودگی صوتی نیروگاه ها مشکل دیگر است و تازه حالا این شهر را مرکز دفن زباله هم کرده اند و قرار است که زباله و پسمانده های کارخانه ها و بیمارستان های گیلان را هم به این شهر منتقل کنند.

چگینی تصریح کرد:« بی‌شک آوردن زباله‌های همه شهرهای اطراف اثرات زیست‌محیطی جبران ناپذیری برای مردم این منطقه خواهد داشت و بی‌شک باعث اعتراض مردم خواهد شد.»

متاسفانه مسئولین و حتی محمدپور، مدیرکل محیط زیست استان گیلان، با وجود همه ی نشانه های این عملیات مخرب، این سخنان را رد می کنند. او به خبرنگاران گفته است که :«فقط قرار است در منطقه بالابالا {!} در زمینی به وسعت 130 هزار متر مربع پسماند شیمیایی و دارویی کل استان مدیریت شود که البته هنوز به قطعیت نرسیده و اصلا موضوع پسماندهای شهری و انتقال پسماندهای سراوان به لوشان مطرح نیست».

به این ترتیب مثل همیشه مسئولین محیط زیست کشور به جای این که به فکر سلامت و مردم و شهرها باشند به فکر جیب کارخانه دارها و وابستگان حکومتی خودشان اند و تنها چیزی که برایشان مهم نیست، مردم اند.

شکوه میرزادگی
www.savepasargad.com

-------------------

* لوشان از جمله شهرهای بخش مرکزی شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است