اگر به وضعیت میراث جهانی ثبت شده ی ایران در یونسکو توجه کنید متوجه خواهید شد که همیشه بلافاصله پس از جهانی شدن یکی از آثار تاریخی و یا فرهنگی ایرانزمین، و پس از ابراز شادمانی و حتی جشنی از سوی سازمان میراث فرهنگی تخریب آن اثر شروع می شود. تخریب ها از رها کردن عمدی و غیرعمدی آثار به حال خود گرفته تا ساختمان سازی های بی رویه در اطراف آن و تا ساختن مسجد و تکیه و بوستان و قبر شهدا و مخدوش کردن منظر این بناها.

تازه ترین ویرانی ها در گنبد تاریخی کاووس نشان روشنی از این نوع رفتارهای حکومت اسلامی با داشته های سرزمین ماست.

بنا بر تازه ترین گزارش ها، وضعیت یکی دیگر از آثار جهانی ایران در یونسکو گرفتار مشکلات عمده ای شده است. این بنا گنبد قابوس نام دارد که بنایی تاریخی و بسیار زیبا می باشد.پنج سال پیش که این بنا به ثبت جهانی رسید کاملا سلامت و بدون نقص بود اما به دلیل بی توجهی اکنون، نم و گلسنگ ها از دیوارهای آن بالا رفته، و بر سر آن گیاه سبز شده است. در این پنج سال با ساختن بناهایی بی هویت و نامناسب در اطراف آن و ساختن«بوستان»ی با تکیه و قبر شهدا و دیگر سازه هایی در نزدیکی آن، به حریم بصری، و شکوه تاریخی این اثر لطمه زیادی زده شده است.

پس از همه ی این ویرانگری ها تازه چند روزی ست که مرمت آن را به مناقصه گذاشته اند و معلوم نیست که با این مناقصه و «ظاهرا مرمت» چه برنامه دیگری برای این بنای تاریخی در نظر گرفته اند.

www.savepasargad.com

---------

* گنبد قابوس، یا برج کاووس (شهرستان گنبدقابوس ـ استان گلستان) از بلندترین برج های آجری جهان به شمار می آید. این برج بر فراز تپه ای خاکی در سال 375 شمسی (قرن یازده میلادی) ، در زمان سلطنت قابوس بن وشمگیر شده است و در سال 2012، به همت فرهنگ دوستان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.